Serviceordning Roskilde

En ny serviceordning vil på sigt gavne både fjernvarmekunder og det samlede system

9. september 2010

Roskilde Forsyning vandt 1.præmie for løsbladet/annoncen: Skær toppen af varmeregningen. FIF Marketing vurderede i maj brochurematerialer fra en række fjernvarmeselskaber ud fra det visuelle udtryk med fokus på, hvad der generelt interesserer kunden og fanger opmærksomheden.

I marts i år indførte Roskilde Forsyning en ny type individuel afkølingstarif, der udelukkende bestemmes af, hvor kunderne er tilsluttet fjernvarmenettet. Kunder tæt på varmecentralen får en høj fremløbstemperatur, og kan derfor præstere en langt højere afkøling: Kravet til afkøling varierer derfor fra 50 til knap 10 grader. Dette er i modsætning til den tidligere tarif, som krævede minimum 30 graders afkøling, uanset hvor på nettet man er tilsluttet.

En forudsætning for at indføre den individuelle tarif var, at man med fjernaflæsning til alle kunder nu har en nøjagtig registrering af alle forhold for hver enkelt fjernvarmekunde.

Råd og vejledning
Men hvilken rolle spiller serviceordningen i forhold til den nye tarif?
– Vi er af den faste overbevisning, at velfungerende og velregulerede anlæg giver en stor gevinst for både kunder og den samlede varmeforsyning, forklarer energivejleder Torben Rasmussen, Roskilde Forsyning. Op imod halvdelen af vores kunder har svært ved at leve op til afkølingskravet, men ofte skyldes det ganske banale fejl i deres varmesystem.
I praksis indledes serviceordningen med et tre-timers hovedeftersyn udført af en certificeret vvs-montør. Dette eftersyn munder ud i en besigtigelsesrapport om husets energiforhold og dets centralvarmesystem, en servicerapport om fjernvarmeanlægget samt vurderinger og anbefalinger. Derudover kontrollerer og renser montøren en række vitale fjernvarmekomponenter. – Kunden får med rapporten et total-overblik over det samlede fjernvarmeanlæg, men får jo også værktøjer, råd og anbefalinger til, hvordan eksempelvis afkølingen kan blive bedre, fortæller Torben Rasmussen. Senere vil kunderne hvert andet år få udført service og tjek af deres anlæg.
Roskilde Forsyning bruger også disse rapporter til at danne sig et overblik over de mest ”kritiske” kunder; i enkelte tilfælde kontakter forsyningen selv kunderne med tilbud om energivejledning.
Håbet er, at serviceordningen via kundernes forbedrede afkøling vil kunne nedbringe returtemperaturen til VEKS betragteligt: Én grads sænkning giver forsyningen en million i besparelse, der kommer kunderne til gode.

Certificeret ekspertise
35 kr. månedligt koster det kunderne at deltage i serviceordningen hos Roskilde Forsyning. Bidraget til serviceordningen opkræves over varmeregningen, og aftalen gælder for seks år.
I forbindelse med at kunderne underskriver aftalen, vælger de også, hvilket certificeret vvs-firma, som skal udføre det praktiske servicearbejde.
– Og netop certificeringen er afgørende for valget af en stribe lokale vvs-installatører, understreger Torben Rasmussen. Montørerne skal dokumentere deres viden om fjernvarmeanlæg ved at have bestået en energioverbygning med særlig vægt på fjernvarme – en certificeret uddannelse kaldet FjR-ordningen oprettet af Dansk Fjernvarme/Teknologisk Institut. Uddannelsen afsluttes med en ganske krævende teoretisk og praktisk prøve.
– Det er gået over al forventning. I det halve år vi har tilbudt serviceordningen har 1.000 ud af 7.000 kunder allerede tilmeldt sig, slutter Torben Rasmussen.
Næste fase bliver annoncering og et brev til kunder med et kritisk forbrug. Derudover vil Roskilde Forsyning udarbejde en særlig serviceordning til virksomheder, institutioner, boligselskaber etc. Da stor-kunderne har store og komplicerede anlæg, udføres servicetjekket hvert år.