Nødhjælp til Bahamas

Fire ugers udstationering på Bahamas for Dansk Røde Kors gør en forskel

27. november 2019

AF SØREN TVINGSHOLM

Den 1. september 2019 blev Bahamas raseret af orkanen Dorian. Trods vindhastighed op til 295 km/t, havde Dorian desværre ikke travlt. Den passerede med kun 1,5 km/t, hvilket medførte kæmpe ødelæggelser.
Værst gik det ud over de to nordlige øer; Grand Bahamas og Abaco, hvor halvdelen af alle huse blev helt eller delvist ødelagt.

Hurtigt udkald

63 døde og 1.700 savnes stadig, var den besked jeg fik. Der er brug for din hjælp. Vil du tage til Bahamas? Dansk Røde Kors efterspurgte hjælp til at opbygge og passe en Base Camp. Det første hold havde allerede været der en måneds tid, og nu var der brug for udskiftning.
Base Camp’en er stedet, hvor nødhjælpsarbejderne bor, sover, spiser og arbejder. Denne gang var det ikke den store Base Camp til 80 nødhjælpsarbejdere, men en Base Camp Light med 15 beboere.
På græsplænen bag en skole var Base Camp’en opstillet og bestod af en række rimeligt store telte - til nøds kunne der bo to personer i hver sin kabine.
Base Camp Light er uden køkken. Den daglige mad blev leveret af en af de mange frivillige hjælpeorganisationer: Wold Central Kitchen.
Få dage efter Dorians hærgen havde de opstillet tre felt-køkkener i Nassau, Grand Bahamas og i havnebyen Marsh Harbour på Abaco. Wold Central Kitchen leverede 30.000 måltider pr. dag. Gratis!
For os betød det, at vi kun skulle sørge for vores egen morgenmad. Det bestod i første omgang af de feltrationer, alle nødhjælpsarbejdere bliver udstyret med. Men da vi løb tør organiserede Base Camp’en morgenmaden: Havregryn, yoghurt, blødkogt æg, ristet brød, juice og frisk mælk. Alt sammen transporteret med båd eller fly til øen.
Vandforsyningen var ustabil om dagen og fraværende om natten.
Der var stadig ingen elforsyning. Elektricitet fik vi via en generator, som vi dog slukkede om natten for at få lidt nattero.
For at sikre, at hygiejnen er i top, kræves basale faciliteter såsom toiletter, bademulighed mv. De, der skal uddele nødhjælp, skal jo nødigt blive syge.

Hver dag - hver sin forbedring

Som Base Camp Tekniker er du alt-mulig-mand. Typisk står du op før de andre: Tænder for generatoren, sætter vand over til morgenkaffen, hælder benzin på generatoren, gør rent i køkkenet efter morgenmaden, bestiller og henter frokost og aftensmad. Jeg sørgede også for at genoplade projektører til terrænbelysning, indsamle dem om morgenen og fordele dem inden det blev mørkt om aftenen.

Da jeg ankom, blev der vasket op i koldt vand: Tallerkner og bestik blev dyppet i en kloropløsning og stillet til tørre på bordet. Stor var begejstringen, da jeg fik sluttet varmtvandsbeholderen til vores generator, og vi kunne vaske op i varmt vand.
Nogle dage senere ankom med båd den vaskemaskine, som vi havde købt i hovedstaden. Den blev sluttet til, så vi ikke længere skulle vaske tøj i hånden. Man har hårdt brug for at vaske, når man arbejder i solen i 30 graderes varme og kun har to Røde Kors T-shirts.

Illegale indvandrere

Racisme og fremmedhad lever desværre i bedste velgående - også i denne del af verden. 5-10% af Bahamas befolkning stammer fra Haiti. Mange er illegale indvandrere, som netop boede i de to store slumområder i Marsh Harbour, der blev jævnet til jorden af Dorian. Området blev gennemsøgt af såkaldte K9 hunde. Disse hunde er specialtrænet til af finde ligrester i ruiner. Der blev sat mærker de steder, hvor hundene havde fået en fært, men bulldozerne fortsatte bare, og ruinerne blev efterfølgende sat i brand. Det var tydeligt, at myndighederne ikke ønskede, at slumområderne skulle genopstå. Illegale Haitianske indvandrere er ikke nogle, man skal tage hensyn til.

På det personlige plan har det været en stor oplevelse. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har været med til at gøre en forskel. Jeg er også klar over, at det kun har kunnet lade sig gøre, fordi jeg har nogle gode kollegaer, som har givet den en skalle i mit fravær.
Tak til kollegaerne - og tak til VEKS.